28 grudnia 2016

Killer pass w grach zadaniowych – część 1 atak pozycyjny


Zabójcze podanie, bo tak należałoby tłumaczyć „killer pass” to nic innego jak podanie otwierające czy też czasami przez trenerów nazywane podaniem penetrującym. Jest to jeden ze sposobów, który pomaga „rozmontować” szyki obronne przeciwnika. Killer pass (pozwolę sobie posługiwać się angielskim zwrotem) może być wykorzystywany zarówno w ataku pozycyjnym, co zdarza się zdecydowanie częściej, ale również w ataku szybkim. W tym artykule przedstawię kilka gier zadaniowych (grafiki oraz animacje), które z powodzeniem można zastosować podczas treningów, na których chcemy doskonalić atak pozycyjny z akcentem na „zabójcze podanie”.


Na początek propozycja dwóch małych gier, które śmiało mogą być zastosowane jeszcze w części wstępnej treningu, jako gry wprowadzające do tematyki „killer pass”. 

Gra 5v2 w dwóch strefach


Pole gry podzielone na dwie strefy. W strefie, w której znajduje się piłka jest gra w przewadze 4v2. Zadaniem zawodników ustawionych na obwodzie jest zagranie piłki do partnera ustawionego na końcu drugiej strefy. Podania tego nie może wykonać zawodnik ustawiony na wspólnym boku obu stref. Po przegraniu piłki gra jest automatycznie kontynuowana, a zawodnicy ustawieni najbliżej drugiej strefy przebiegają aby kontynuować grę 4v2. Gra na dwa kontakty, a przegranie piłki do drugiej strefy tylko z pierwszej piłki.


Gra 10v2 w kole


Zawodnicy ustawieni na obwodzie koła. Wewnątrz pola gry jest dwóch obrońców oraz wyznaczony z tyczek (pachołków) trójkąt. Zadaniem zawodników na obwodzie jest przegranie piłki przez 2 dowolne boki trójkąta (podania tylko po ziemi). Obrońcy mogą się poruszać tylko poza obszarem trójkąta (nie przebiegają przez jego boki).




Następnie 4 propozycje gier zadaniowych, które akcentują podanie penetrujące. Jako, że chcemy doskonalić grę w ataku pozycyjnym, w każdej z poniższych gier zadaniowych kładziemy akcent najpierw na utrzymanie się przy piłce. Oczywiście każdą z gier można dopasować pod własne potrzeby, czy to w kwestii rozmiarów (kształtów) boiska czy ilości zawodników.


Gra 5v5 z czterema kwadratami w narożnikach


Zadaniem drużyny przy piłce, po określonej liczbie podań (np. 6), jest podanie piłki do partnera w jednym z czterech kwadratów. Obowiązuje zasada jak przy spalonym, czyli najpierw podanie, potem ruch partnera do jednego z wyznaczonych kwadratów. Obrońcy nie mogą zajmować żadnego z kwadratów. 


Gra 5v5 ze strefami końcowymi


Drużyna przy piłce może zdobyć punkt, poprzez podanie prostopadłe do partnera do strefy końcowej. Tak jak wcześniej obowiązuje zasada spalonego, najpierw podanie, potem zawodnik może wbiec do strefy końcowej. Dodatkowo drużyna może zdobyć kolejny punkt, za zagranie z pierwszej piłki ze strefy końcowej przez jedną z 3 otwartych bramek.


Gra 6v6 ze strefami końcowymi


Gra ta jest kontynuacją poprzedniej gry. Dodatkowo w strefach końcowych każda z drużyn ma po jednym zawodniku. Teraz zadaniem drużyny z piłką jest podanie do tegoż zawodnika. Na tym zadanie się nie kończy – zawodnik z w strefie końcowej musi odegrać piłkę do jednego z partnerów, który musi wbiec również do tej strefy. Strzał na jedną z 3 bramek jak również odegranie piłki w strefie końcowej tylko na jeden kontakt.


UWAGA !!!
W dwóch poprzednich grach pojawiły się małe bramki. Celowo zostały ustawione poza polem gry, do czego zachęcam wszystkich trenerów. Zmusza to zawodników do większej koncentracji i precyzji w celu zdobycia gola.

Gra 11v11 w strefie środkowej


Ostatnia gra zdecydowanie najbardziej nawiązuje do warunków meczowych. Gra 11v11 jednak toczy się w wyznaczonym pasie środkowym. Drużyna utrzymująca się przy piłce po określonej liczbie podań, może wprowadzić podaniem piłkę do strefy ataku. Obowiązuje zasada spalonego. Obrońcy nie mogą opuszczać strefy środkowej. Dodatkowe założenia, które mogą być pomocne w grze to np. podanie killer pass tylko z pierwszej piłki, limit czasu na wykończenie akcji, określona liczba obrońców może wbiec do strefy obrony i aktywnie bronić itd.


ANIMACJE DO GIER





2 komentarze:

  1. Kolejny dobry artykuł.
    Opisane tu ćwiczenia są na prawdę proste i w tej właśnie prostocie jest ich siła. Jak sama gra. Im mniej skomplikowana struktura gry, tym lepiej.
    Ćw nr 1, chyba najlepsze. Proste i idealnie obrazujące sens treningu. "Killer pass" jest bardzo często częścią transferu lub rozpoczęciem kontry. To ćwiczenie wymaga reakcji pozostałych zawodników, którzy muszą podejść ze wsparciem do zawodnika, który otrzymuje to podanie - i to ćwiczenie właśnie uczy tego zachowania.
    Ćwiczenie 2, z okręgiem i trójkątem, w praktyce lepiej się sprawdza z mniejszą ilością zawodników na obwodzie okręgu.
    Gra 5v5 ze strefami końcowymi, z kolei, musi mieć odpowiednio głębokie strefy, ponieważ obrońcy często ustawiają się na granicy stref, przez co gra nie spełnia swojego zadania.
    Jednak są to rzeczywiście gry kształtujące grę podaniem prostopadłym z dwóch sytuacjach - gra na ścinę ze wsparciem w ataku pozycyjnym lub grę na zawodnika wychodzącego 1v1 z bramkarzem w kontrataku.
    Pozdrawiam FC-PiotrW.

    OdpowiedzUsuń