4 stycznia 2017

Killer pass w grach zadaniowych – część 2 atak szybki




W pierwszej części artykułu (można go przeczytać tutaj) poruszałem temat „zabójczych podań” w grach doskonalących atak pozycyjny. Podstawowym warunkiem wykorzystania umiejętności „killer passa” było utrzymanie się przy piłce i cierpliwe szukanie okazji do zaskoczenia formacji obronnych przeciwnika. Jednak podanie penetrujące można wykorzystać jako skuteczny środek do zaskoczenia przeciwnika nie tylko w ataku pozycyjnym, ale również w ataku szybkim.


Atak szybki, bardzo blisko związany jest z fazą przejścia z obrony do ataku. Wtedy to właśnie przeciwnik jest niezorganizowany w obronie, odległości między zawodnikami czy formacjami są jeszcze duże i jedno dobre, otwierające podanie może stworzyć sytuację bramkową, a czasami nawet zdecydować o losach spotkania. Tak jak w pierwszej części artykułu, tak również i tym razem chciałbym przedstawić kilka gier, które można zastosować podczas treningu. Kiedy chcemy doskonalić atak szybki, pamiętajmy o umiejętności dobrego, penetrującego podania.


Na początek bardzo prosta gra wprowadzająca. Przed każdym treningiem taktycznym polecam w części wstępnej zastosować najprostsze formy gier, które będą zachowywały charakter dalszej części treningu. Myślę, że i zawodnicy wolą formy gier od kilku schematów podań w formie ścisłej.

Gra 4v2 +2


Zawodnicy w wyznaczonym polu grają w przewadze 4v2. Wielkość pola gry oraz oczywiście liczba kontaktów zależą od zaawansowania zawodników – wszystko można modyfikować w trakcie gry. Zadaniem zawodników białych jest utrzymanie się przy piłce. Czerwoni współpracujący w obronie wewnątrz pola gry mają za zadanie po odbiorze piłki zagrać ją do jednego z partnerów ustawionych w otwartych bramkach za dwoma bokami pola gry. Wielkość tych otwartych bramek można modyfikować, warto jednak zacząć od większych rozmiarów. Zawodnicy czerwoni ustawieni poza polem gry mogą się poruszać tylko po linii tych otwartych bramek (szukają linii podania z partnerami). Grę można zmodyfikować i ustawić cztery otwarte bramki. Wtedy zawodnicy wewnątrz będą mieli nieco ułatwione zadanie. Ważne, aby za każdym razem podanie nastąpiło jak najszybciej po odbiorze piłki.



Gra 8v4 na sześć małych bramek


W wyznaczonym polu gry zawodnicy biali grają na utrzymanie piłki. Standardowo liczbę kontaktów (jeden, dwa) wg uznania trenera. Również wielkość pola gry trzeba dostosować do umiejętności zawodników. Zadaniem czerwonych zawodników po odbiorze piłki jest jak najszybsze podanie przez jedną z sześciu otwartych bramek ustawionych poza polem gry. Zagranie do bramki zawodnicy mogą wykonać zaraz pod odbiorze lub po maksymalnie jednym podaniu z partnerem. Ważne, aby czas zagrania do bramki od momentu odbioru był jak najkrótszy. Jest to istotne w ataku szybkim, gdzie czas odgrywa kluczową rolę.


Gra 4v4 ze strzałem na bramkę


Gra rozpoczyna się w środkowym sektorze od pojedynku 3v3. Zadaniem białych jest przeprowadzić piłkę do strefy pomarańczowej. Zawodnicy czerwoni bronią strefy końcowej, a zarazem zaraz po odbiorze piłki mają za zadanie szukać podania prostopadłego do swojego napastnika. Zawodnik czerwony po otrzymaniu podania gra 1v1 z białym obrońcą. Modyfikacją może być kontynuacja gry 4v4 tzn. po odbiorze piłki i podaniu jej do napastnika wszyscy zawodnicy mogą się podłączyć za akcją i pomóc w wykończeniu sytuacji. Można również ograniczyć liczbę aktywnych obrońców i stworzyć przewagę liczebną w ataku np. 4v2.


Gra 4v2 z przejściem do 6v4


Powyższą grę można podzielić na dwa etapy. W pierwszym mamy modyfikację gry nr1, gdzie zawodnicy biali grają na utrzymanie 4v2. Czerwoni po odbiorze piłki, muszą ją podać do jednego z partnerów ustawionych poza polem pierwszej małej gry. Jeśli im się to uda, rozpoczyna się drugi etap gry – gra w przewadze 6v4.


Zadaniem czerwonych jest jak najszybciej zagrać piłkę (killer pass) do partnera wbiegającego do jednej ze stref końcowych. Zawodnicy czerwoni mogą wykonać atak na dowolną bramkę – obowiązuje oczywiście zasada spalonego czyli najpierw podanie potem, potem zawodnik wbiega w strefę końcową (strefę ataku). Po przejściu do 6v4 biali aktywnie bronią, przeciwdziałając podaniu do strefy końcowej. 


Gra 11v11 w wyznaczonej strefie


Zawodnicy biali w wyznaczonej strefie budują atak pozycyjny. Ich zadaniem jest utrzymanie się przy piłce na połowie przeciwnika zakończone atakiem na bramkę. Zadaniem czerwonych, ustawionych w pressingu niskim jest odbiór piłki i jak najszybszy atak na bramkę przeciwnika. Szczególny nacisk na podanie otwierające, które powinno nastąpić jak najszybciej po odbiorze piłki. Można ograniczyć zawodnikom, które podanie najpóźniej musi być próbą podania prostopadłego np. maksymalnie 3 podanie po odbiorze musi być próbą podania penetrującego.



ANIMACJE DO GIER




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz