14 czerwca 2017

Szybkość gry w piłce nożnej


          Piłka nożna, jako gra, cały czas ewoluuje. Nowe trendy w treningu piłkarskim, skrupulatne analizy podczas meczów, różnego rodzaju zabiegi taktyczne stosowane przez trenerów, a wszystko po to, aby odnieść końcowy sukces. Często też można usłyszeć, że „piłka nożna jest coraz szybsza”. Ale co to znaczy? Czy piłka nożna może być coraz szybsza?

Aby próbować odpowiedzieć na to pytanie trzeba najpierw się zastanowić nad szybkością w piłce nożnej, tej dotyczącej samych piłkarzy. Większość osób „szybkość” utożsamia z maksymalną prędkością biegu zawodnika, najczęściej bez piłki. O takich zawodnikach mówi się, „ale on jest szybki!”. Ale czy szybkość to tylko maksymalna prędkości biegu? Jeśli tak to znając podstawy treningu motorycznego, wiadomo, że bardzo ciężko jest zdecydowanie „szybkość” poprawić. Zwykło się mówić, że albo zawodnik się z tym rodzi i to ma, albo nie! Z pewnością jest w tym trochę racji, jednak wracając do definicji szybkości, musielibyśmy mówić o prędkości biegu, a nie o szybkości! Czym zatem jest szybkość u piłkarza?


Szybkość piłkarza jest wypadkową kilku elementów. Na podstawie własnych obserwacji jak również literatury (prof. Chmura) szybkość określiłbym następująco:


Szybkość postrzegania (percepcja) – postrzeganie, przyjmowanie, przetwarzanie i ocenianie informacji dotyczących i istotnych dla gry za pomocą zmysłów tj. wzroku, słuchu

Szybkość przewidywania (antycypacja) – przewidywanie, wyprzedzanie akcji przeciwnika, partnera oraz rozwoju akcji (gry) na podstawie wiedzy z własnego doświadczenia oraz aktualnej sytuacji

Szybkość podejmowania decyzji – podejmowanie w jak najkrótszym czasie decyzji o wyborze efektywnego działania spośród wielu możliwości

Szybkość reakcji – jak najkrótszy czas reakcji na zaskakujące sytuacje związane z działaniami przeciwnika jak również partnera

Szybkość przemieszczania się – wykonywanie ruchów z maksymalną prędkością (maksymalna prędkość biegu); z piłką często pod presją czasu, przestrzeni i przeciwnika

Szybkość działania – efektywne działanie w grze z maksymalną szybkością z uwzględnieniem kompleksowych możliwości gra pod względem poznawczym, techniczno-taktycznym oraz kondycyjnym


          Teraz trzeba się zastanowić jak szybkość piłkarza ma się do szybkości gry, które z powyższych elementów są istotne dla samej gry oraz jakie inne elementy są decydujące, aby gra była szybsza. Paradoksalnie jednym z mniej decydujących czynników o szybkości gry jest szybkość przemieszczania się, zwłaszcza z piłką. Czemu? Przede wszystkim, dlatego że piłka zawsze będzie szybsza niż zawodnik, co za tym idzie podania będą elementem dominującym.

Dlatego moim zdaniem, jeśli chodzi o szybkość gry, wymieniłbym 5 istotnych elementów, które mają bezpośredni wpływ na tempo gry. Każdy z nich jest równie ważny, a jego brak może bardzo spowalniać grę.


          Wszystkie te elementy są w pewien sposób ze sobą powiązane i ciężko jest je rozpatrywać pojedynczo. Ograniczona liczba kontaktów sprawia, że mamy do czynienia z większą liczbą podań, a co za tym idzie piłka szybko zmienia sektor, w którym się znajduje. Ruch bez piłki sprawia, że piłkarze ciągle zmieniają swoje ustawienie na boisku, zmieniają sektory, a to sprawia, że na pozycjach (chwilowo) przebywają, a nie grają.

Szybkość gry jest w dużej mierze związana z atakiem pozycyjnym, tzn. jest bardzo ważna, aby rozmontować dobrze zorganizowaną obronę przeciwnika. Wiele elementów związanych z szybką grą można zauważyć oglądając zespoły prowadzone przez Pepa Guardiolę. Ma on swój wypracowany styl grania, który w dużej mierze opiera się na dużej liczbie podań, ruchu bez piłki czy rotacji na pozycjach. Jeśli chcemy poprawić tempo grania, warto zwrócić uwagę, aby w grach podczas treningu wystąpiło jak najwięcej wspomnianych przeze mnie elementów. Kilka małych dynamicznych gier m.in. z treningu Guardioli można obejrzeć tutaj .

Małe gry nauczające i doskonalące szybkość gry.

Poniżej chciałbym przedstawić trzy propozycje gier, które można zastosować w treningu, jeśli chcemy nauczać bądź doskonalić szybkość gry. Gry wykorzystują wszystkie podstawowe założenia szybkiej gry m.in. ruch bez piłki, duża liczba podań czy częste zmiany ciężaru gry. Szczerze polecam!

4v4 +2N w czterech strefach


Rywalizacja dwóch 4-osobowych zespołów przy współpracy z 2 Jokerami. Pole gry podzielone jest na cztery sektory, a w każdym sektorze znajduje się po jednym zawodniku z obu zespołów. Zadaniem drużyny jest utrzymać piłkę w posiadaniu, korzystając również z Jokerów (2 zawodników neutralnych). Obecność Jokerów, którzy mogą przemieszczać się dowolnie między sektorami, sprawia że w każdej strefie można stworzyć przewagę liczebną nawet do 3v1.

Akcenty w grze:
- minimalna liczba kontaktów z piłką
- duża liczba podań
- ruch bez piłki
- częste zmiany sektora gry
- tworzenie przewagi liczebnej na małej przestrzeni


6v2 w czterech strefach


Gra na utrzymanie piłki w przewadze liczebnej 6v2. Pole gry podzielone na cztery jednakowe strefy. W sektorze gdzie jest piłka, zespół grający na utrzymanie gra w przewadze 3v1. W pozostałych strefach jest po jednym zawodniku atakującym, oraz jeden obrońca, który zajmuje dowolną strefę (przewiduje gdzie może być zagrana piłka). Zadaniem zespołu przy piłce jest jej utrzymanie poprzez częste zmiany sektora gry. Po podaniu do innej strefy zawodnicy szybko się organizują do gry 3v1 tzn. przebiega po jednym zawodniku z sąsiednich sektorów oraz drugi obrońca. Gra jest analogicznie kontynuowana.

Akcenty w grze:
- ruch bez piłki
- duża liczba podań
- częste zmiany sektora gry
- tworzenie przewagi liczebnej na małej przestrzeni
- komunikacja


10v4 w czterech strefach


Gra analogiczna do poprzedniej, tylko z udziałem większej liczby zawodników. Gra w przewadze liczebnej 10v4. Pole gry podzielone na cztery strefy. W sektorze z piłką gra w przewadze 4v2. Zadaniem drużyny przy piłce jest jej utrzymanie w posiadaniu poprzez częste zmiany sektora gry. Po podaniu do innego sektora, zawodnicy szybko się organizują do gry 4v2 tzn przebiegają z sąsiedniej strefy po jednym zawodniku z drużyny atakującej oraz jeden obrońca. Gra jest automatycznie kontynuowana.

Akcenty w grze:
- ruch bez piłki
- duża liczba podań
- częste zmiany sektora gry
- tworzenie przewagi liczebnej na małej przestrzeni
- komunikacja




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz