31 stycznia 2018

Zastosowanie małych gier w okresie przygotowawczym - część 2 finishing games




          "Chcesz lepiej grać? To trenuj grę!". To było główne przesłanie pierwszej części artykułu "Zastosowanie małych gier w okresie przygotowawczym - possession games". Dzisiaj chciałbym kontynuować ten temat i zaproponować kilka różnych gier, w których już nie tylko posiadanie piłki, ale zdobywanie bramek jest najistotniejszym celem. Temat dotyczy oczywiście okresu przygotowawczego, natomiast tak jak już wspominałem w pierwszej części, tak również teraz powtórzę, że poniższe gry, ich modyfikacje, można również zastosować w okresie startowym. Przy dobrze zaplanowanym mikrocyklu, będą one również dobrymi środkami treningowymi. Wszystko zależy od celu, jaki stawia trener przed drużyną. Dobrym doborem gier, ich odpowiednimi  modyfikacjami, trener może zrealizować każdy temat.


Propozycje gier

      Tak jak wspomniałem już wyżej, druga część artykułu dotyczy gier, gdzie ostatecznym celem jest zdobycie bramki. Jednak, jak wiadomo, drogi do osiągnięcia tego celu mogą być bardzo różne. W związku z tym, również w tego typu małych grach, możemy tak dopasować zasady, wprowadzić dodatkowe zadania, aby również doskonalić różnego rodzaju elementy techniki, taktyki, jak również zdolności motoryczne czy nawet mentalne. Trener musi wykazać się kreatywnością, a jak wiadomo ogranicza nas tylko wyobraźnia. Poniżej moje propozycje gier z modyfikacjami, w sumie 7 różnych, gotowych do użycia rozwiązań treningowych.


Mała gra 4v4


W polu (ok. 30x20m) zawodnicy rywalizują w małej grze 4v4. Głównym celem gry jest zdobycie bramki. Jednak nierzadko się zdarza, że zawodnicy w małych grach, zbyt pochopnie decydują się na strzał z dystansu. Zamiast szukać gry, często mając lepiej ustawionego partnera uderzają z nieprzygotowanych pozycji. Dlatego jedna modyfikacja gry pozwala uniknąć wielu takich sytuacji. A mianowicie, zawodnik który odda niecelny strzał, automatycznie po swojej próbie musi obiec bramkę, na którą uderzał. W tym czasie zespół przeciwny na chwilę przewagę liczebną, którą może spróbować wykorzystać w ataku szybkim. Każdą następną piłkę, po wcześniejszej skończonej akcji, wprowadza bramkarz zespołu, którego jest piłka. W ten sposób każdą nową akcję budujemy od tyłu, od bramkarza.


Punkty szkoleniowe zespołowe:

- współpraca zawodników w wykorzystywaniu przestrzeni (ruch do piłki - ruch od piłki, wymiana miejsc)
- współpraca zawodników w obronie (doskok. asekuracja, przesunięcie),
- wykorzystanie przewagi liczebnej (w momencie "karnego obiegu" przez jednego z przeciwników) do ataku szybkiego (presja czasu)

- arytmia gry, rozpoznanie momentu kiedy trzeba przyspieszyć w celu wykreowania sytuacji bramkowej


Punkty szkoleniowe indywidualne:

- kreowanie przestrzeni (ruch bez piłki)
- ustawienie pozycji ciała (pozycja otwarta)
- percepcja (kontrola piłki, przeciwnika oraz partnerów)
- podejmowanie decyzji (strzał, podanie)
- podejmowanie ryzyka (obieg za niecelny strzał)


Mała gra 4v4 - modyfikacja 1


W tej modyfikacji, poza polem gry mamy dwie, dodatkowe strefy - bliższa z piłkami (brązowa na rysunku) oraz dalsza (zielona). W wyznaczonym polu gry gra dowolna, natomiast po każdej przerwanej akcji (piłka opuści pole gry,  wpadnie bramka), jeden z zawodników zespołu, którego aktualnie jest piłka biegnie do bliższej strefy (za swoją bramką) i wprowadza kolejną futbolówkę do gry. W tym samym czasie, cała drużyna przeciwna, która straciła posiadanie piłki (wybicie na aut, strzelony gol), musi szybko wbiec do swojej dalszej (zielonej) strefy za bramką, po czym bardzo szybko doskakuje do przeciwnika, który już się organizuje w ataku. W razie potrzeby można wprowadzić ograniczenie, że bramkę można strzelić tylko będąc na połowie przeciwnika, unikając w ten sposób szybkiego (nieprzygotowanego) zakończenia akcji.


Punkty szkoleniowe zespołowe (dodatkowe):

- szybki doskok do przeciwnika (dobra organizacja i komunikacja)
- przy wznowieniu gry szybkie odbudowanie kształtu zespołu (zwłaszcza w obonie), zawodnicy muszą szybko pokryć strefy bez względu na jakich pozycjach grają


Punkty szkoleniowe indywidualne (dodatkowe):

- czas reakcji po przerwanej akcji (ruch po piłkę, ruch do strefy za bramką)
- komunikacja (kto, gdzie, do kogo)


Mała gra 4v4 - modyfikacja 2


Modyfikacją w stosunku do poprzedniej wersji gry, jest ustawienie tyczek z boku boiska. Teraz wszystkie piłki po przerwanej akcji może wprowadzać bramkarz (można również zastosować wariant ze strefą za bramką jak w poprzedniej wersji), natomiast zasadniczą różnicą jest zasada, że cały zespół w obronie (przy wznowieniu gry) musi obiec jedną z tyczek ustawionych na obu bokach. W tym wypadku istotne, aby cały zespół obiegał tę samą tyczkę, którą za każdym razem wybiera zespół samodzielnie. Ważna jest komunikacja i dobra ocena sytuacji, z której strony będzie to korzystniejsze dla drużyny.


Punkty szkoleniowe zespołowe (dodatkowe):

- szybka organizacja zespołu podczas wyboru tyczki (komunikacja między zawodnikami, kto podejmuje decyzję)


Punkty szkoleniowe indywidualne (dodatkowe):

- ocena sytuacji
- szybkość podejmowania decyzji (wybór tyczki)
- percepcja (ustawienie zawodników swojego zespołu przed obiegiem, gdzie bliżej, korzystniej itd.)
- komunikacja (szybka podpowiedź dla partnerów)


Mała gra 6v4



Pole gry ok. 18x30m. Zespół niebieski - 2 zawodników wewnątrz oraz 4 ustawionych na obwodzie (jak na rysunku) gra na utrzymanie piłki. Zespół czerwony - 4 zawodników grają w obronie wewnątrz pola gry. W momencie straty piłki, niebiescy (wszyscy!) starają się jak najszybciej doskoczyć do przeciwnika i spróbować odzyskać piłkę. Jeśli im się to uda, to szybko odbudowują swoje początkowe ustawienie (2 +4 na obwodzie). Zadaniem czerwonych po odbiorze piłki, jest jak najszybsze wykończenie akcji, na jedną (dowolną) z dwóch bramek. Zawodnicy na obwodzie nie mogą wymieniać podań między sobą (ewentualnie zasada maksymalnie jednego podania między obwodowymi, a następnie gra z zawodnikiem wewnątrz).



Punkty szkoleniowe zespołowe:

- współpraca zawodników w ataku (przenoszenie ciężaru gry, wykorzystanie przewagi liczebnej)
- arytmia gry, rozpoznanie momentu kiedy trzeba przyspieszyć w celu utrzymania posiadania piłki
- współpraca zawodników w obronie (doskok. asekuracja, przesunięcie), praca jako grupa (kompakt), nie indywidualnie!
- reakcja całego zespołu po stracie piłki, szybki doskok do przeciwnika (atak na piłkę, zamknięcie przestrzeni, odcięcie linii podań)
- utrzymanie piłki po odbiorze, wyjście podaniem ze strefy pressingu, bądź szybki strzał na bramkę (jeśli jest możliwość)


Punkty szkoleniowe indywidualne:

- czas reakcji (strata / odbiór piłki)
- kreowanie przestrzeni (ruch od piłki zawodników wewnątrz)
- komunikacja ("czas", "plecy", hasło kiedy doskok)
- percepcja (kontrola piłki, przeciwnika oraz partnerów)
- podejmowanie decyzji (strzał, podanie)


Mała gra 6v4 - modyfikacja 1


W tej modyfikacji, zarówno pole gry jak i rozmieszczenie zawodników nie ulegają zmianie. W poprzedniej wersji, głównym celem był doskok do przeciwnika po stracie piłki. W tej wersji gry, główny cel to organizacja zespołu po odbiorze piłki. W momencie straty piłki, zawodnicy obwodowi już nie biorą udziału w grze, natomiast czerwoni po odbiorze, w przewadze 4v2, muszą wykonać atak szybki. Atak musi być wykonany na bramkę dalszą od miejsca odbioru piłki tzn. jeśli piłka będzie odebrana na jednej połowie, to kierunkiem ataku jest bramka, znajdująca się na drugiej połowie. Warto wprowadzić limit czasowy na wykończenie akcji np. 5 sekund!
Oczywiście dwójka zawodników niebieskich znajdujących się wewnątrz pola, gra aktywnie w obronie.




Punkty szkoleniowe zespołowe (dodatkowe):

- szybka organizacja zespołu po odbiorze piłki (wykorzystanie przestrzeni, większe odległości)
- wykorzystanie przewagi liczebnej podczas ataku szybkiego (wszyscy zawodnicy biorą udział w ataku!)


Punkty szkoleniowe indywidualne (dodatkowe):

- percepcja (szybka ocena gdzie jest miejsce odbioru, jaki jest kierunek ataku)
- komunikacja (szybka podpowiedź dla partnera o kierunku ataku)


Mała gra 4v4 +4


W polu gry 35x25m, rywalizują dwa zespoły 4v4. Dodatkowo każda z drużyn ma po 4 zawodników, ustawionych na obwodzie pola gry na połowie przeciwnika (jak na rysunku). Zadaniem zespołu przy piłce, jest wykorzystanie przewagi liczebnej na połowie przeciwnika (gra w ataku pozycyjnym) w celu wykreowania sytuacji bramkowej. Zawodnicy ustawieni na obwodzie mają limit 1 kontaktu (można opcjonalnie wprowadzić 2 kontakty). Zawodnicy wewnątrz pola gry bez limitów kontaktów. Zawodnicy obwodowi mogą również wymieniać podania między sobą.



Punkty szkoleniowe zespołowe:

- współpraca zawodników w wykorzystywaniu przestrzeni (ruch do piłki - ruch od piłki, wymiana miejsc)
- tworzenie linii podań (obwodowi ruch wzdłuż linii, zawodnicy wewnątrz dają opcje podania również między sobą)
- współpraca zawodników w obronie (doskok. asekuracja, przesunięcie),
- wykorzystanie przewagi liczebnej, współpraca z partnerami na obwodzie
- arytmia gry, rozpoznanie momentu kiedy trzeba przyspieszyć w celu wykreowania sytuacji bramkowej (gra na 1-2 kontakty)
- cierpliwość w budowaniu ataku


Punkty szkoleniowe indywidualne:

- szukanie wolnych przestrzeni (ruch bez piłki, podanie w przestrzeń)
- podejmowanie decyzji (kiedy zmienić ciężar gry, kiedy podać lub oddać strzał)
- percepcja (kontrola piłki, przeciwnika oraz partnerów)
- antycypacja (przed podaniem do obwodowego, czy ma opcje następnego zagrania)
- szybkość gry (mocne, dokładne podanie)


Mała gra 4v4 +4 - modyfikacja 1



Organizacja, wymiary boiska oraz ustawienie zawodników takie samo jak w poprzedniej grze. W tym wariancie, zespół w obronie, ma obowiązek bronić w pressingu niskim, a konkretnie całym zespołem na swojej połowie boiska. Akcent gry to atak szybki po odbiorze piłki w swojej strefie. Zadaniem drużyny, która odebrała piłkę na własnej połowie, jest jak najszybciej ją zagrać do jednego z partnerów ustawionych na obwodzie pola gry na połowie przeciwnika. Po podaniu co najmniej 3 zawodników podłącza się do akcji w celu finalizacji. Zawodnicy na obwodzie graja na 1 kontakt, a po zagraniu z własnej połowy, obwodowi mogą maksymalnie jedno podanie wymienić jeszcze między sobą, aby dać czas zawodnikom podczas przejścia z obrony do ataku.



Punkty szkoleniowe zespołowe (dodatkowe):

- szybka organizacja zespołu po odbiorze piłki (podanie do przodu oraz ruch za akcją)


Punkty szkoleniowe indywidualne (dodatkowe):

- czas reakcji (po odbiorze / stracie piłki)



Mam nadzieję, że te kilka powyższych przykładów gier, jak również te zaprezentowane w pierwszej części artykułu, w pewnym stopniu Was zainspirują do tego, aby ciągle szukać optymalnych rozwiązań w grach. Szukać modyfikacji, zmieniać zasady, dawać zawodnikom nowe bodźce, aby mogli ciągle się rozwijać, aby nauczyli się reagować i szybko dostosowywać do zmiennych warunków gry. Im szybciej się tego nauczą, im szybciej będą bardziej samodzielni w myśleniu podczas gry, tym więcej spokoju czeka Was - TRENERÓW podczas rozgrywek, meczów, turniejów itd. 



3 komentarze:

  1. Współczesny trening wymaga informacji o intensywności każdego ćwiczenia. Trzeba umieć obliczyć Indeks Obciążenia każdej lekcji treningowej. Wskaźnik intensywności, tętno, czas pracy, czas przerwy zapewnią nam minimum informacji o kierunku.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za uwagę. Z jednej strony się zgodzę, jednak moje podejście jest trochę inne. Tzn. owszem, zawsze ograniczam czas maksymalny każdej gry, ale często kończy się ona szybciej, jeśli intensywność bardzo spada lub przestały być realizowane zadania techniczno-taktyczne (również z powodu zmęczenia). Drugi aspekt, jeśli chodzi o ramy czasowe, to cel motoryczny jaki chcemy realizować, a tutaj manipulacja czasem (długość gier i przerw) jest decydująca.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Wydaje się bardzo dobra myśl, chętnie sprawdzę.

    OdpowiedzUsuń