27 lutego 2018

Switching play, czyli jak ominąć zaparkowany przez przeciwnika "autobus". Gry zadaniowe.




         Gra w ataku pozycyjnym wielu zespołom sprawia sporo problemów. Jest to niełatwy fragment gry, który wymaga przede wszystkim dobrego przygotowania technicznego (szybkie operowanie piłką), ale również motorycznego czy taktycznego. Wiele czynników musi współgrać i to na wysokim poziomie, aby gra w ataku pozycyjnym była skuteczna. Daleko nie sięgając, zespoły w Ekstraklasie, czy też nasza Reprezentacja przez wiele lat, bardzo się "męczyła", kiedy musiała grać z teoretycznie słabszym rywalem, dłużej operować piłką i kreować sytuacje bramkowe, podczas gdy rywal całym zespołem bronił się w okolicy swojego pola karnego. W takim razie czy jest sposób, żeby ten tytułowy "zaparkowany autobus" w jakiś sposób ominąć? Jak sobie radzić w takich sytuacjach meczowych? Oczywiście, na każdą sytuację meczową, jest wiele różnych rozwiązań. Podobnie i w grze w ataku pozycyjnym, kiedy zespół przeciwnika broni się całym zespołem i ciężko jest o wolną przestrzeń do kreowania sytuacji bramkowych. Wystarczy obejrzeć grę zespołów, które będąc przy piłce, czują się jak "ryba w wodzie". Z pewnością do tej grupy można zaliczyć drużyny Barcelony, Napoli czy też Bayernu Monachium. Co łączy ich grę? Na pewno mają wiele wspólnych mianowników, natomiast element na który chciałbym zwrócić uwagę, to switching play.

Switching play, czyli dosłownie z angielskiego "przełączanie gry". W języku polskim ten zabieg najczęściej nazywa się po prostu zmianą ciężaru bądź kierunku gry. Jest to chyba najłatwiejszy sposób na kreowanie wolnej przestrzeni, którą można następnie wykorzystać do stworzenia zagrożenia pod bramką przeciwnika. Jeśli faktycznie cały zespół przeciwnika dobrze się ustawia, odległości między zawodnikami i formacjami są małe, to często jedynym sposobem jest szybkie przeniesienie ciężaru gry ze strony mocnej (gdzie jest aktualnie piłka) do drugiego, skrajnego sektora. 



Omijanie "autobusu przeciwnika", poprzez zmianę ciężaru gry, można zrealizować na dwa sposoby. Albo kilkoma krótkimi podaniami, albo jednym długim, diagonalnym podaniem. W przypadku pierwszego rozwiązania ważne jest tempo grania (mocne, dokładne podania, oraz minimalna liczba kontaktów każdego z zawodników). W drugim przypadku ważna jest celność tego zagrania.

Poniżej na video kilka przykładów tego typu gry, na przykładzie meczu Ligi Mistrzów Chelsea- Barcelona.

VIDEO


Jak teraz takiego sposobu grania nauczać? W jakich formach? Od zawsze tutaj powtarzam, chcesz być lepszym w grze to trenuj grę! Nie inaczej tym razem. Poniżej przedstawię kilka propozycji gier, które łączy jeden wspólny aspekt. W każdej z poniższych gier zadaniowych jest akcent na zmianę ciężaru bądź kierunku gry. Będą to mniejsze oraz większe formy, w których możemy doskonalić nawyk switching play, czyli jeśli piłka przyszła z lewej strony to pierwszym pomysłem w głowie zawodnika powinna być próba zagrania w prawo. I odwrotnie! Doskonaląc tego typu sposób grania będziemy doskonalić wiele różnych elementów, które ułatwią wykonanie zadania m.in. elementy techniczne (gra na 1-2 kontakty, przyjęcie kierunkowe), szybkość gry, antycypację, percepcję ("skanowanie" przestrzeni) oraz wiele innych.


GRY ZADANIOWE "Switching play"


Propozycja 1


Rywalizacja trzech zespołów 3v3v3. Pole gry 27x10m podzielono na trzy sektory, gdzie dwa skrajne 12x10m zajmują dwa zespoły grające na utrzymanie piłki. Trzeci zespół grający w obronie, ustawiony jest po jednym zawodniku w każdej strefie. Zadaniem zespołu przy piłce jest przegranie piłki (tylko dołem!) do drugiej skrajnej strefy. Przegranie piłki musi nastąpić w określonym maksymalnym czasie (np. do 6-8 sekund) bądź przed określoną liczbą podań wewnątrz sektora np. max 6 podań. W momencie straty piłki, automatycznie rolę drużyn się zamieniają, zespół po odbiorze zajmuje jedną ze skrajnych stref, natomiast zawodnicy drużyny, która straciła piłkę, ustawiają się pojedynczo w każdym sektorze. Gra jest analogicznie kontynuowana. Można wprowadzić limit kontaktów z piłką do 2-3 maksymalnie.


Punkty szkoleniowe zespołowe:

- współpraca podczas gry w przewadze liczebnej (ruch umożliwiający otrzymanie podania - tworzenie linii podań)
- optymalne wykorzystanie przestrzeni (duże odległości między zawodnikami)
- przygotowanie partnerowi sytuacji umożliwiającej przegranie piłki do drugiego sektora


Punkty szkoleniowe indywidualne:

- szybka gra (mocne, dokładne podania, minimalna liczba kontaktów) pod presją czasu
- percepcja (kontrola ustawienia przeciwnika, partnerów - skanowanie przestrzeni)
- podejmowanie decyzji (utrzymanie posiadania, przegranie piłki)
- otwarta pozycja



Propozycja 2


Pole gry 25x20m podzielone na cztery równe części. Sześciu zawodników czerwonych, ustawionych jak na rysunku - trzech w strefie gdzie jest piłka oraz po jednym w pozostałych sektorach. Dwaj niebiescy obrońcy starają się odebrać piłkę w pojedynkę wewnątrz jednego z wyznaczonych sektorów. Zadaniem zespołu przy piłce jest utrzymanie posiadania piłki, zmieniając jak najczęściej sektory gry. Gra w przewadze 3v1 w strefie z piłką. Po przegraniu piłki w inny sektor, zawodnicy również szybko zmieniają strefy, aby utrzymać ustawienie 3v1 w sektorze z piłką oraz po jednym zawodniku w wolnych strefach. Należy wprowadzić ograniczenia czasowe (5-6 sekund) bądź limity związane z liczbą podań (max. 6 podań) wewnątrz jednego sektora.


Punkty szkoleniowe zespołowe:

- współpraca podczas gry w przewadze liczebnej wewnątrz jednego sektora (ruch umożliwiający otrzymanie podania - tworzenie linii podań) oraz między sektorami
- optymalne wykorzystanie przestrzeni (duże odległości między zawodnikami)
- dobra komunikacja między zawodnikami, umożliwiająca szybką organizację po zmianie sektora gry


Punkty szkoleniowe indywidualne:

- antycypacja (przewidywanie gdzie i kiedy może być zagrana piłka)
- szybka gra (mocne, dokładne podania, minimalna liczba kontaktów) pod presją czasu
- percepcja (kontrola ustawienia przeciwnika, partnerów - skanowanie przestrzeni)
- podejmowanie decyzji (utrzymanie posiadania, przegranie piłki)
- komunikacja (podpowiedź)



Propozycja 3 


Pole gry 30x20m podzielono na dwie równe części. Pięciu czerwonych zawodników ustawionych w sektorze, gdzie jest piłka (na każdym boku pola gry i jeden zawodnik wewnątrz). Grają oni na utrzymanie piłki przeciwko trójce niebieskich obrońców, a ich zadaniem jest przegranie piłki do drugiej strefy i przeniesienie tam gry. Wszyscy zawodnicy po zagraniu zmieniają sektory, zostaje tylko jeden zawodnik czerwony, ustawiony na skrajnym boku (na dole rysunku). Piłkę trzeba przegrać między sektorami na 1 kontakt, ale nie może zrobić tego zawodnik ustawiony na wspólnym boku między strefami. Należy  również określić limit czasowy na zmianę sektora gry (max. 8-10 sekund). Zespół czerwony po stracie piłki, stara się najszybciej ją odebrać, a następnie po odbiorze piłki jak najszybciej (pierwsze, maksymalnie drugie podanie) przenieść ciężar gry do drugiej strefy i zorganizować się w grze w ataku. Z pozoru prosta gra, ale pozwalająca na doskonalenie bardzo wielu zachowań, w każdej fazie gry. Mogę śmiało powiedzieć, że ostatnimi czasy to moja ulubiona gra treningowa!.


Punkty szkoleniowe zespołowe:

- współpraca podczas gry w przewadze liczebnej wewnątrz jednego sektora (ruch umożliwiający otrzymanie podania - tworzenie linii podań) 
- arytmia gry (szybka gra kiedy trzeba wyjść spod pressingu obrońców)
- dobra komunikacja między zawodnikami, umożliwiająca zmianę sektora oraz szybką organizację po zmianie sektora gry
- współpraca trójki zawodników w obronie, praca w grupie nie indywidualnie (doskok, asekuracja partnerów)
- szybka reakcja po stracie piłki (wszyscy zawodnicy dążą do jak najszybszego odbioru piłki)
- natychmiastowe przeniesienie gry do drugiego sektora po ponownym odbiorze piłki (wyjście ze strefy pressingu, szukanie wolnej przestrzeni)


Punkty szkoleniowe indywidualne:

- antycypacja (przewidywanie kiedy można zmienić sektor gry)
- szybka gra (mocne, dokładne podania, minimalna liczba kontaktów) pod presją czasu
- percepcja (kontrola ustawienia przeciwnika, partnerów - skanowanie przestrzeni)
- podejmowanie decyzji (utrzymanie posiadania, przegranie piłki)
- komunikacja (podpowiedź: "czas", "plecy")
- ruch bez piłki


Propozycja 4 


Pole gry 30x30m, zawodnicy ustawieni jak na rysunku. Dwa zespoły 6-osobowe grają na utrzymanie piłki. Po dwóch zawodników z każdej drużyny, ustawionych na przeciwległych liniach końcowych pola gry. Zadaniem zespołu przy piłce jest jak najczęściej przegranie piłki od jednego zawodnika, ustawionego na linii do drugiego - zmiana kierunku gry. Dodatkowo po każdym podaniu do zawodnika "liniowego" następuje zmiana, podający zajmuje jego miejsce, a on sam wprowadza piłkę do pola gry i kontynuuje granie wewnątrz.


Punkty szkoleniowe zespołowe:

- współpraca zawodników wewnątrz (ruch umożliwiający otrzymanie podania - tworzenie linii podań) oraz wykorzystanie zawodników  na liniach końcowych
- optymalne wykorzystanie przestrzeni w ataku (duże odległości między zawodnikami, uwzględnienie ustawienia zawodników "liniowych")
- współpraca całego zespołu w obronie (praca jako grupa - doskok, asekuracja, przesunięcie)


Punkty szkoleniowe indywidualne:

- szybka gra (mocne, dokładne podania, minimalna liczba kontaktów)
- percepcja (kontrola ustawienia przeciwnika, partnerów - skanowanie przestrzeni)
- komunikacja (podpowiedź)


Propozycja 5


W polu gry 30x25m, wyznaczono w narożnikach małe kwadraty 5x5m. Po dwóch zawodników z rywalizujących drużyn ustawionych pojedynczo w przeciwległych narożnikach. Zadaniem zespołu przy piłce jest jak najczęściej przegrać piłkę z jednego narożnika do drugiego. Po każdym zagraniu do partnera ustawionego w jednym z narożników, następuje zamiana zawodników. Po zagraniu do jednego narożnika, najpierw zespół musi podjąć próbę przegrania do drugiego, a następnie dopiero, w razie nie udanej próby, może szukać okazji do zagrania przez dowolny narożnik.


Punkty szkoleniowe zespołowe:

- współpraca zawodników wewnątrz (ruch umożliwiający otrzymanie podania - tworzenie linii podań) oraz wykorzystanie zawodników ustawionych w specjalnie wyznaczonych strefach
- optymalne wykorzystanie przestrzeni w ataku (duże odległości między zawodnikami)
- częste zmiany kierunku gry w celu stworzeniu wolnej przestrzeni wokół jednego z narożników
- współpraca całego zespołu w obronie (praca jako grupa - doskok, asekuracja, przesunięcie)


Punkty szkoleniowe indywidualne:

- szybka gra (mocne, dokładne podania, minimalna liczba kontaktów)
- percepcja (kontrola ustawienia przeciwnika, partnerów - skanowanie przestrzeni)
- podejmowanie decyzji (utrzymanie posiadania, zagranie w narożnik)
- komunikacja (podpowiedź)
- "killer pass" (podanie penetrujące w strefę narożną)


Propozycja 6


Pole gry 35x25m. Na liniach końcowych ustawione po dwie otwarte bramki (2-3m) oddalone od siebie ok. 5-7m. Zespoły ustawione jak na rysunku, po pięciu zawodników wewnątrz pola gry oraz dwóch (po jednym na stronę) za liniami końcowymi. Zadaniem zespołu przy piłce, jest zagranie przez otwartą bramkę do jednego z partnerów, a następnie po zmianie miejsc kontynuowanie gry. Po zdobyciu bramki z jednej strony, zespół natychmiast próbuje zaatakować jedną z bramek po drugiej stronie (po przeprowadzeniu piłki za połowę pola gry może  wykonać atak na dowolną stronę). Zawodnicy za liniami cały czas starają się ustawiać w świetle otwartych bramek, aby umożliwić podanie partnerom.


Punkty szkoleniowe zespołowe:

- współpraca zawodników wewnątrz (ruch umożliwiający otrzymanie podania - tworzenie linii podań)
- optymalne wykorzystanie przestrzeni w ataku (duże odległości między zawodnikami)
- częste zmiany kierunku gry w celu stworzeniu wolnej przestrzeni w najbliższej okolicy otwartych bramek
- arytmia gry (kiedy trzeba przyspieszyć, kiedy utrzymać piłkę)
- współpraca całego zespołu w obronie (praca jako grupa - doskok, asekuracja, przesunięcie)

- odpowiednia komunikacja między zawodnikami (optymalny kierunek ataku, która bramka)


Punkty szkoleniowe indywidualne:

- antycypacja (która strona, która bramka)
- percepcja (kontrola ustawienia przeciwnika, partnerów - skanowanie przestrzeni)
- podejmowanie decyzji (jaki kierunek, zagranie przez bramkę czy gra na utrzymanie, która bramka)
- komunikacja (podpowiedź)
- "killer pass" (podanie penetrujące przez otwarte bramki)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz